Eye Filmmuseum

Mini videocollege 3: oorlog en identiteit

Eye presenteert vijf korte videocolleges bij A Tale of Hidden Histories, de nieuwe tentoonstelling over verborgen geschiedenissen. Bekijk aflevering 3 met schrijver-regisseur Ena Sendijarević.

Hoe bepaalt het perspectief de geschiedenis die verteld wordt? Eye vroeg vijf vertellers, van retorica tot filmmaker, om een mini lecture te geven bij het thema van de tentoonstelling.

In dit derde deel vertelt Ena Sendijarević over . Lees de highlights in het artikel hieronder, geïllustreerd door beelden uit de tentoonstelling A Tale of Hidden Histories.

Bekijk de derde aflevering van de vijf Mini Lectures (13:49 minuten) met schrijver-regisseur Ena Sendijarević. Film by Perrault Pictures.com

Geef ook de post-oorlog generatie een stem
“Het is logisch dat wanneer oorlog in een land plaatsvindt er veel verhalen over gemaakt worden. Wat ik op een gegeven moment zag in Bosnië is dat de jongere generatie daaronder begon te lijden. De mensen die na de oorlog zijn geboren konden op deze manier geen eigen stem krijgen. Dat is wat heb proberen te doen met mijn film Take me somewhere nice: de jongere generatie een stem geven, licht op hen schijnen.

Meiro Koizumi, Defect in Vision (2011) © studio hans wilschut

Wat maakt mijn karakters mens?
Je bent niet een migrant. Dat is niet hoe iemand opstaat in de ochtend, dat zijn niet de issues waar je dagelijks, diep in de kern, mee zit. Ik weet zeker dat mensen eigenlijk heel op elkaar lijken. We worstelen met dezelfde issues. In mijn film wilde ik de existentie van mijn karakters aanraken. Wat maakt hen mens? Dan kom je op twee dingen: de dood, want we gaan allemaal dood en moeten ons daartoe verhouden. Het tweede is liefde, seksualiteit, of die twee samen en hun verhouding tot elkaar.

Wat de kamikazepiloot achterlaat
Ik was geraakt door de tentoonstelling in Eye. De menselijke kant kon ik erin zien. Bijvoorbeeld in de scène van de kamikazepiloot en zijn vrouw (Meiro Koizumi, Portrait of a Young Samurai), dat gaat over blind zijn voor maatschappelijke druk die leidt tot de dood. Eigenlijk heel gevaarlijke krachten. Maar wat je ziet zijn twee mensen die eten, je ziet hun verhouding tot de liefde. Op een gegeven moment is hij verdwenen en dan zie je haar, blind, eenzaam. Daar worden het mensen voor mij. Dan denk ik meer aan mijn problemen, eenzaamheid en liefde, dan aan die kamikazepiloot. Het construct daarachter komt op deze manier juist extra hard binnen.”

Wie is Ena Sendijarević?

Ena Sendijarević is een schrijver-regisseur. Ze studeerde in 2014 af aan de Nederlandse Filmacademie. Na een aantal korte films kwam dit jaar (2019) haar eerste speelfilm uit, Take me somewhere nice, waarmee ze internationale bekendheid en prestige genereerde. Haar films gaan over het leven tussen culturen in.


16 maart t/m 19 mei 2019: A Tale of Hidden Histories

Waarheid, feiten, herinneringen: zijn het allemaal constructies? Vijf kunstenaars - Broomberg & Chanarin, Omer Fast, Chia-Wei Hsu en Meiro Koizumi - laten zien hoe film, foto’s en geluid worden gebruikt om de grenzen van het geheugen op te zoeken.

Bezoek de tentoonstelling

Discover more Eye Filmmuseum Coverstories

Eye Filmmuseum

Mini videocollege 1: framing in films

Lees nu
Eye Filmmuseum

Mini videocollege 2: macht en geschiedenis

Lees nu

Eye is schatbewaarder, pionier en gids in de wereld van de film en de kunst van het bewegend beeld.

Bezoek de website van Eye Filmmuseum
Eye Filmmuseum

Mini videocollege 1: framing in films

Lees nu
Eye Filmmuseum

Mini videocollege 2: macht en geschiedenis

Lees nu